گوگل رنکینگ یا رتبه بندی گوگل چیست؟

به جایگاهی و موقعیتی که یک وب سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل (serp) کسب می کند، اصطلاحا رتبه بندی گوگل گفته می شود. عوامل مختلفی بر روی Google ranking تاثیر گذار است که در ادامه مقاله به همه آنها خواهیم پرداخت.  به شما پیشنهاد می کنیم مقاله الگوریتم پیج رنک را در راستای این مقاله مطالعه نمایید و با این الگوریتم مهم گوگل بیشتر آشنا شوید.

تعیین رتبه سایت در گوگل

برای تعیین رتبه سایت در گوگل باید کلمه کلیدی صفحه ی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید تا ببنید در رتبه ی چندم قرار گرفته اید. برای آگاهی از رتبه میانگین در گوگل نیز می توانید از سرچ کنسول استفاده کنید.

چه فاکتورهایی بیشترین میزان تاثیر را بر روی رتبه سایت دارند؟

برای پیدا کردن جواب این سوال در بررسی سئو سایت لازم است تا انتهای مطلب را مطالعه نمایید. افزایش رتبه سایت در گوگل وابسته به فاکتورهایی است که ما در این مقاله به ۱۳ فاکتور مهم گوگل برای رتبه بندی سایت‌‌‌‌ها می‌‌پردازیم.

۱- کیفیت محتوا یا Content Quality

سال های زیادی از جمله معروف بیل گیتس (۱۹۹۶) می گذرد اما، هنوز هم محتوا پادشاه است. اگر سایتی دارید که از لحاظ سئو کاملا بهینه شده است ولی از لحاظ محتوایی دارای کیفیت مناسبی نیست، کار شما برای قرار گرفتن در رتبه‌های برتر بسیار سخت است.

اما شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که اصلا محتوای با کیفیت یعنی چه؟

محتوای با کیفیت از نظر گوگل یعنی محتوایی که کامل باشد. گوگل به شدت علاقه‌‌مند است وب سایت‌هایی را به کاربران نشان دهد که از لحاظ بار محتوایی غنی هستند. به عبارت ساده‌تر، از دیدگاه گوگل یک محتوای خوب، محتوایی است که جواب سوالات بیشتری در آن نهفته باشد.

بنابراین در هنگام ایجاد صفحات جدید مطمئن شوید که محتوای شما کامل است.

 

آیا محتوای شما می‌‌تواند نیاز کاربران در هنگام مراجعه به سایت را رفع کند؟

این یک سوال اساسی است که در زمان نگارش محتوای مفید باید از خود بپرسید. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید یک کاربر در گوگل به دنبال “تمرینات بدن‌‌‌سازی” است. با کلیک بر روی نتایج از دو صفحه ابتدایی بازدید می کند. اولین سایت در بخشی از مطلب به مزایای حرکات بدن‌سازی برای سلامتی بدن پرداخته است و دومین سایت به آموزش ۱۵ حرکت کاربردی درباره تمرینات بدن‌‌‌سازی!

گوگل با بررسی مدت زمانی که کاربر در صفحه سپری می‌کند، میزان مفید بودن مطلب را تشخیص می‌دهد و جایگاه سایت در نتایج گوگل را تعیین می کند.

محتوای ساختارمند دیگر نکته ای است که باید در زمان ایجاد کانتنت به آن توجه ویژه شود. محتوایی که میزان خوانایی مناسبی داشته باشد و کاربران بتوانند به راحتی موضوعات مختلف را در صفحه بررسی کنند اصطلاحا ساختارمند گفته می شوند. همچنین توجه داشته باشید که یک محتوای ساختاریافته، می‌‌تواند به درک موضوع صفحه توسط ربات‌های گوگل کمک کند.

۲- محتوای منحصر به فرد

اگر از محتوای تکراری در صفحات خود استفاده می‌کنید قرار گرفتن در نتایج برتر را فراموش کنید. چرا گوگل باید صفحه‌‌ای را در لینک‌‌‌های برتر نشان دهد که محتوای آن از قبل وجود دارد؟

به همین دلیل محتوای صفحه شما باید کاملا اختصاصی و به دور از هرگونه کپی‌برداری باشد. پس از تشخیص یکتا بودن مطلب توسط گوگل، شما وارد رقابت در کلیدواژه‌های مورد نظر خواهید شد.

۳- تازگی محتوا

گوگل عاشق محتوای تازه است! به همین دلیل است که در هنگام انتشار محتوای تازه ممکن است بصورت موقتی با بهبود رتبه مواجه شوید.

تازه بودن محتوا پس از گذشت ماه ها از زمان انتشار مطلب نیز، مهم است. سعی کنید حداقل یک بار در سال محتوای صفحات خود را به روز کنید. آپدیت محتوای صفحات یکی از تکنیک‌هایی است که می‌تواند بر جایگاه سایت شما در نتایج، تاثیر بگذارد.

۴- قابلیت دسترسی صفحه

اگر می‌خواهید سایت شما در نتایج گوگل قرار گیرد، باید کاری کنید که خزنده‌های موتورهای جستجو بتوانند صفحه شما را بررسی و فهرست‌‌‌بندی کنند.

به عبارت دیگر:

اگر دسترسی موتورهای جستجو به سایت مسدود شده باشد هیچ یک از صفحات سایت در نتایج، فهرست بندی نخواهند شد.

url inspection

در ابزار سرچ کنسول گوگل می‌توانید به راحتی از ایندکس شدن صفحات سایت خود اطمینان پیدا کنید. کافیست به تب URL Inspection بروید و آدرس مورد نظر خود را در فیلد مشخص شده وارد کنید.

۵- بهینه سازی سایت در موبایل

گوگل می‌گوید:

صفحاتی که تجربه کاربری ضعیفی در موبایل داشته باشند، از لیست نتایج حذف و یا با اخطار Not Mobile Friendly نمایش داده می‌شوند.

برای رنکینگ سایت در گوگل در سال ۲۰۲۰، سایت شما باید در هر دستگاهی به خوبی کار کند.(تلفن همراه، تبلت و کامپیوترها)

برای بررسی این فاکتور در سایت خود می‌توانید از ابزاری به نام “Mobile-Friendly Test” که گوگل آن را معرفی کرده است استفاده کنید.

۶- تعداد بک لینک‌ها

در مقاله بک لینک چیست در مورد بک لینک و لینکسازی توضیح داده ایم. در موتورهای جستجو مانند Google و Bing، تعداد بک لینک‌‌ها در انتخاب صفحات برای رتبه بندی موثر است.

هر چه تعداد بک لینک­­­های یک صفحه بیشتر باشد آن صفحه از نظر گوگل دارای اعتبار بیشتری خواهد بود.

نکته بسیار مهم: ساخت بک لینک­های بی کیفیت با تعداد بالا می­­تواند اثراتی کاملا معکوس بر روی رتبه­ بندی گوگل شما داشته باشد! در صورت تمایل به استفاده از این تکنیک حتما دانش خود در این زمینه را، ارتقا دهید.

۷- اعتبار دامنه

اعتبار یک دامنه در واقع ارتباط آن دامنه در موضوع  یا صنعت مورد نظر را نشان می دهد. اعتبار دامنه به طور مستقیم، بر روی جایگاه قرارگیری صفحات سایت در نتایج موتورهای جستجو تاثیر می­گذارد.

بهترین راه برای تقویت دامنه ایجاد یک سایت کم نقص است!

۸- انکرتکست (anchor text)

انکر تکست به عبارتی گفته می شود که توسط آن لینکسازی به صفحه مقصد انجام می شود. گوگل از انکرتکست­‌ها برای درک بهتر موضوع صفحات مختلف استفاده می­کند.

به عنوان مثال ما با کلیدواژه ” سرور اختصاصی ” به صفحه مورد نظر خود لینک می­دهیم. این کار به گوگل می­‌فهماند که موضوع صفحه ای که به آن لینک داده شده است، در رابطه با چیست. سرور اختصاصی در اینجا انکر تکست است.

در نهایت هرچه تعداد سایت­‌‌‌هایی که با استفاده از کلمات کلیدی به ما لینک می­‌دهند بیشتر باشد، رتبه صفحه‌ی ما در آن کلیدواژه بهتر خواهد بود.

۹- سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری صفحات سایت یکی از مهم‌‌­ترین فاکتورها در رتبه­‌‌‌‌بندی است. گوگل در الگوریتم­‌‌‌های خود توجه ویژه ای به این بخش مخصوصا در دستگاه­‌‌‌های موبایلی دارد. اگر صفحات سایت شما دارای سرعت کافی نیستند همین امروز دست به کار شده و آنها را بهبود دهید. از ابزارهای مفید این حوزه می­توان به gtmetrix و  pagespeed اشاره کرد.

۱۰- کلمات کلیدی

اگر می­‌خواهید سایت شما با استفاده از یک کلیدواژه در نتایج گوگل ظاهر شود، باید از آن کلید­واژه در صفحه خود استفاده کنید. در غیر این صورت گوگل متوجه ارتباط صفحه با آن کلیدواژه نخواهد شد. استفاده از کلیدواژه به اشکال مختلف در صفحه، می­‌تواند به گوگل در درک این مسئله کمک کند. به عنوان مثال اگر کلیدواژه شما “طراحی سایت” است نیازی نیست که حتما از شکل دقیق این کلیدواژه در مطلب خود استفاده کنید. کلیدواژه‌‌‌‌­هایی مانند “طراحی حرفه­‌‌‌ای وب سایت” یا “Website Design” نیز می‌‌‌­تواند به بهبود این مسئله کمک کند.

نکته: در استفاده از کلمات کلیدی افراط نکنید! این کار می­تواند باعث آسیب زدن به سئوی سایت شود.

۱۱- الگوریتم Rank Brain

رنک برین بخشی از الگوریتم هوش مصنوعی (AI) گوگل است. اما چرا مهم است؟

گوگل به تازگی اعلام کرده است که رنک برین یکی از سه فاکتور مهم، برای رتبه ­­­­بندی صفحات است. رنک برین یک الگوریتم یادگیری ماشین است و وظیفه‌ی اصلی آن، این است که بفهمد کاربر به دنبال چیست و بهترین نتایج را برای او نمایش دهد.

این الگوریتم بهترین نتیجه را با توجه به رفتار کاربران و نحوه تعامل آن‌ها با صفحه تشخیص می­دهد.

۱۲- مطابقت با جستجوی انجام شده

آیا محتوای سایت شما با انچه که کاربر در گوگل جستجو می کند مطابقت دارد؟

اگر جواب مثبت است گوگل سرعت رسیدن به نتایج برتر را برای سایت شما افزایش خواهد داد و اگر جواب منفی است به زودی به صفحات پایین تر پرتاب خواهید شد. گوگل همواره در تلاش است تا سهم تاثیرگذاری عوامل سنتی مانند کلیدواژه و بک لینک را به نفع صفحاتی که نیاز کاربران را برطرف می­‌‌‌کنند کاهش دهد. در حقیقت گوگل از صدها متریک برای سنجش کیفیت صفحات استفاده می­‌‌‌کند.

به عنوان مثال اگر پس از کلیک بر روی نتایج نخست، به سرعت به صفحه نتایج بازگردید گوگل یک امتیاز منفی برای آن سایت­ها در نظر گرفته و در صورت تکرار این روند آن­ها را با کاهش رتبه جریمه می­‌‌‌‌کند. این عمل در اصطلاح Pogo Sticking نامیده می­‌‌‌‌‌شود.

اما اگر بر روی یکی از سایت­‌‌‌ها کلیک کنید و به نتیجه دلخواه خود برسید، گوگل آن سایت را به رتبه­­‌‌‌های بالاتر سوق می دهد.

افزایش رتبه سایت در نتیجه مطابقت محتوا با جستجوی انجام شده

۱۳- تخصص، اعتبار و اعتماد (E-A-T)

میزان تخصصی بودن وب سایت در کنار متریک هایی مانند قدرت دامنه و اعتبار سایت از فاکتورهای اساسی برای رنکینگ سایت در گوگل است. گوگل تمایل دارد وب سایت‌هایی را به کاربران نمایش دهد که مطالب آن توسط متخصصان نوشته شده  و از اعتبار کافی در میان کاربران برخوردار است.

۱۴- شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید.

مقاله مورد نظر خود را در شبکه های اجتماعی مختلف مثل تلگرام، پینترست، لینکدین یا سایر شبکه ها منتشر کنید. ربات های گوگل این شبکه ها را نیز بررسی می کند و محتوای شما نیز دیده خواهد شد.

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

مواردی که بصورت شایع  باعث ایجاد محتوای تکراری در وب سایت های تجاری

آنچه در این پست میخوانید ۱.تنوع در محصولات۲.تاثیر قراردادن یک محصول در چندین دسته بندی در رتبه بندی گوگل چیست؟۳.تاثیر…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *